Rabu

merancang untuk hamil part 2

Terdapat banyak cara untuk mengetahui kesuburan anda. Salah satunya ialah melalui catatan suhu badan asas anda atau BBT (Basal body temperature). Tujuan carta BBT ialah untuk mengetahui bila ovulasi akan berlaku. Ia sangat berguna kepada mereka yang cuba untuk hamil, mengelak dari hamil atau untuk mereka yang cuba memahami fisiologi badan mereka. BBT lebih senang diukur dengan termometer yang khas untuk mengukur BBT ini.


cuba ambil suhu badan sebaik sahaja bangun dari tidur iaitu sebelum membuat apa-apa aktiviti. Letakkan termometer didalam mulut selama 5 minit dan buat cacatan.Mulakan pada hari pertama anda haid. Catatkan setiap hari dan beri perhatian pada pertengahan bulan. Sebelum ovulasi, suhu badan biasa selalunya berada pada takat 36.2-36.4 darjah selsius. Selepas ovulasi, akan terdapat kenaikan sekurang-kurangnya 0.25 darjah selsius. Selalunya ia berada pada tahap 36.6 darjah selsius Sekiranya kenaikkan ini berkekalan selama 3 hari berturut-turut, bolehlah dianggapkan yang ovulasi sudah berlaku.
Perhatikan juga tanda-tanda ovulasi lain seperti, lendir vagina yang lebih melekit sedikit, rasa senak pada ari-ari dan pendarahan kecil dari faraj.

p/s :MyEm0.Com

3 ulasan:

Fantastic Ajane berkata...

sangat berguna.. FA pun skg merancang tuk hamil...:) tq sue..:)

sue/allya/zalya berkata...

Fantastic ajane : sama la dgn sue... same-same ,

Kak Mahh berkata...

Suhu badan akan meningkat sedikit sewaktu kita dalam keadaan SUBUR.

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...