Jumaat

Apa pekara yang ber"manfaat" daripada ber'couple'

Apa pekara yang ber"manfaat" daripada ber'couple'
1) Seronok(dapat fitnah)

2) Seronok(dapat dosa)

3) Seronok(dapat geng dgn syaitan)

4) Dapat luahkan segala masalah(ALLAH kan ada)

5) Banyak habis duit(lebih baik guna utk bersedekah)

6) Banyak risau(takut awek /pakwe orang lain kebas.... berapa kali dah miss sembahyang pasal dok asyik berdating tak risau)

7) Banyak termenung dan senyum sendiri(pasal ingat peristiwa riang dgn awek/pakwe... kita sebagai muslim patutnya banyak mengingatkan MATI yg boleh datang bila-bila masa)

8) Lebih mengutamakan awek/pakwe drp orang lain(hidup dlm dunia sendiri, dia dan awek/pakwe dia.... lain dah tak kisah.

9) Menepati masa dan janji(takut awek/pakwe marah/sakit hati...... sembahyang fardu lewat tak takut pulak).

10)Lain2 lagi yang memberikan faedah dlm menambah saham DOSA drp saham PAHALA

Pada mereka yg sudah ber'couple', nak ber'couple' atau cuba2 nak ber'couple'(ditujukan khas buat lelaki pasal dia orang le selalu dok start dulu,perempuan pula ibarat spark plug kereta petrol kalau tak de 'spraking' tak start le tapi enjin kereta disel tak pakai spark plug pun boleh start ye dak?) toksah le, rentikan tak sior(kata orang Perak) dan getik aku nengoknye(kata orang Perak lagi) pasal "manfaat"nya spt yg disebut di atas cukup banyak, apa kata kita cari manfaat lain yg lebih dan benar bermanfaat.

Hasil daripada pengalaman/pemerhatian/analisa/kajian  terdapat
beberapa sebab yang menyebabkan PENDORONG mengapa ber'couple' terjadi;

1) Banyak sekolah/pusat pengajian campur i.e. perempuan dan lelaki satu kelas tanpa ada usaha drp pihak yg bertanggungjawab untuk mengawal percampuran ini supaya tidak bercanggah dgn syarak.

2) Pekara ini sudah jadi kebiasaan maka didapati ada pendapat(tak tahu le dalil mana dia guna) mengatakan tak apa ber'couple' asalkan tak melanggar batas2 syarak..... Nauzubillah. Pada pendapat mereka keluar buat date kat khalayak ramai, bukanya berduaan ditempat sunyi, tak pegang tangan, jalan pun tak rapat2 dan si awek tu pula pakai tudung.... so tak pe le dosa pun sikit je. Nanti dah kahwin settle dan taubat le.bab nie yg payah nak jawab... ada aje alasan dia orang untuk melepaskan diri. Orang kata kalau dah nak buat tu memang macam2 helah. Kita nasihat kot sini dia corner kot lain. Banyak bersabar aje le dan teruskan usaha kita insya-ALlah lama2 dia sedar le.

3) Sudah menjadi naluri manusia ingin dibelai dan kasih, maka sebab itu ALlah jadikan lelaki dan perempuan ada tarikan macam cas -ve dan +ve.
Hasil drp didikan Islam yang tidak kukuh dari keluarga menyebabkan attraction between the charge can't be control to act in a much more appropriate manner.... maka terjadinya perhubungan(kawan2) sebelum ada ikatan yang sah, dan ada setengah ibubapa dgn selamba kata,"Tak pe le dia orang dah besor....dah remaja, dah pandai fikir mana baik dan mana buruk.. bior le". Betul juga kata ibubapa tersebut, patutnya kita dah besor, tahu le menilai yg baik dan yang buruk... tapi tanggungjawab kedua ibubapa mendidik anak pun tak boleh abaikan seperti maksud hadis yg selalu kita dengar, riwayat Bukhari, Sabda Rasulullah;
TIAP-TIAP ANAK YG DILAHIRKAN ITU BERSIH & SUCI(mengikut fitrah) MAKA IBUBAPA LAH YANG AKAN MENJADIKANNYA YAHUDI, NASRANI DAN MAJUSI.

4) Bertambahnya perempuan yang tidak menutup aurat, kalau tutup aurat pun, aurat lain tidak dijaga i.e. cara bergaul, bercakap.... etc. Maka in membuka ruang pada lelaki2 untuk memulakan projek mereka. Tak percaya pergi lepak(bukan lepak macam Mat Lepakian.... lepak dgn tujuan untuk mengambil iktibar) kat K.L.(kat sini macam2 jenis orang boleh jumpa) ada yg elok tutup aurat tapi bila time sembang... tu dia, ketawa kalah lelaki.... lepas tu pandai cubit2 dan pukul2 pula tu, lelaki apa lagi... ada chance nie.

5) Ramai perempuan semakin berani.... berani menghadapi cabaran untuk jadi setanding dgn lelaki maka mereka pun goda le lelaki so dapat banyak boyfriend..... macam Mat Cintan dan Mat Bunga yg banyak dapat awek.

6) Ramai lelaki/pompuan rasa bangga kalau dia ada awek/pakwe, kalau tak de awek/pakwe maka macam ada satu kekosongan dlm jiwa..... lebih2 lagi kalau tengok member2 lain dia ada awek/pakwe. Faktor sekeliling mempengaruhi suasana.

7) Lelaki cuba nak tunjuk pada lelaki lain yang dia tu pakar dlm bab tackle/ meng'ayat' awek...lelaki nie biasa le EGO..... ego tak kena tempat.

8) Haaaaa..... nie paling memalukan kaum lelaki.... lelaki nie cepat sangat PERASAN so dia pun naik syeikh plus naik semangat untuk kacau awek. Mula2 perasan yg awek tu minat kat dia(padahal tak minat pun), end up awek tu minat betul2.. ye le dah usaha sikit punya susah nak meng'ayat'/meng'tackle, awek tu pun accept le mat tu. Ada juga awek yg manja(dah memang fitrah wanita sebegitu) sikit bila nak minta tolong maka lelaki akan terperasan yg awek tu minat kat dia maka akan try meng'ayat'. Maka diajurkan pada kaum Hawa agar tidak menonjolkan sifat kemanjaan anda pada tempat yg tak kena. Pada kaum Adam pula.... jgn le dok perasan cepat sangat.

9) Ada kaitan dgn fakta ke 8.... perempuan cepat sangat kesian bila tengok lelaki bersusah-payah untuk dia. Tolong nie tolong tu, tolong buat assingment ke sebagai contoh. Bila lelaki yg dok tolong tu 'ayat' sikit aje dengan mudah perempuan tersebut termakan kata-kata manis lelaki tersebut..... yg lelaki tu pula tolong tak ikhlas, tu yg jadi macam tu.

10) Fakta yg kesepuluh ini cukup sensitif pasal mereka(lelaki) ber'awek' disebabkan niat mereka cukup ikhlas dan jujur. Tujuannya ialah untuk untuk kenal antara satu sama lain dan memahami satu sama lain.... ada ngam ke tak ngam sebelum berjanji untuk sehidup semati.
Alhamdulillah niat bagus.... tapi niat tak boleh menghalalkan cara, yg haram akan tetap haram, sebagai mana hadis Rasullullah, Daripada Abu Abdullah Al-Nu'man bin Basyir(ra): Sabda Rasulullah(saw);

"SESUNGGUHNYA YG HALAL ITU NYATA(terang) DAN YANG HARAM ITU PUN NYATA(terang) DAN DIANTARA KEDUANYA ADA PEKARA2 YANG KESAMARAN, YG TIDAK DIKETAHUINYA OLEH KEBANYAKKAN MANUSIA. MAKA BARANG SIAPA MEMELIHARA(dirinya dari) SEGALA YG KESAMARAN, SESUNGGUHNYA IA MEMULIAKAN BAGINYA AGAMANYA DAN KEHORMATANYA. DAN BARANG SIAPA JATUH KE DLM PEKARA KESAMARAN JATUHLAH IA SPT. PENGEMBALA YG MENGEMBALA DI SEKELILING KAWASAN LARANGAN HAMPIR SANGAT(ternakanya) MAKA DI DLMNYA. KETAHUILAH BAHAWA TIAP2 RAJA ADA KAWASAN LARANGAN. KETAHUILAH BAHAWA LARANGAN ALLAH ADALAH SEGALA YANG HARAM. KETAHUILAH BAHAWA DI DLM BADAN ADA SEKETUL DAGING, APABILA IA BAIK, BAIKLAH SELURUHNYA DAN APABILA IA ROSAK , ROSAKLAH SEKELIANNYA. KETAHUILAH, ITULAH YANG DINAMAKAN HATI".

p/s : betol ke??? jawab dalam hati suda.. jgn mare erk.. http://www.emocutez.com

Tiada ulasan:

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...