Khamis

Org melayu PHD,

org melayu PHD(perasaan hasad dengki) dia terlampau tggi, bkn semua ok.. segelintir aja...aku bknye nk drop bangsa sendiri tp neh la kenyataan sbb dh byk kali tjdi dkat aku..... cthnye org melayu neh xbole tgk org berjaya dari dia.. xkira la dlm bidang apa pon.. kalu dlm bidang plajaran, dorg neh kdekut ilmu.. kalu bole dia aja yg nk tau & simpan sndiri ilmu tu.. lgsong xnk mgajar org len... aku pelik la dgn dorg neh... xtau pe motif dia.. pdhal ilmu tu wajib dikongsi kn,??

lagi 1, yg neh paling latest tjadi dlm diri aku la... aku neh ada wat bznus online (bru nk bertatit), nk dijadikan cerita yg si polan neh dh lme berkecimpung dlm bidang niaga online.. jual plak bnda yg sme dgn aku... dimarah & dimaki nye  aku sbb jual harga murah & display harga dekat shoutbox dia.. kalu bole dia nk semua org beli dgn dia aja, bknye dgn org len.. bapak tamak btol... muke nmpak baik, tp disebalik dia seoranag yg berperangai busuk hati.. idaknye aku nk rampas cus dia, cus pon bknye bodo kn..? klu dia rse nk beli dgn ko, dia beli la.. klu dia xnk, xbeli la kn.. aku ske cara cina berniaga , msing2 support antara 1 sama lain...ntah la, kdg2 aku rse give up pon ada.. w/pon bru mule bznus.. patotnye bg la sokongan neh x,.. sedeyh ooo000..

senang2 jempot la singgah blog bznus aku.. http://dzariquelyacollection.blogspot.com/

sape2 nk mule bznus pon bole , modal rendah aja.. email aku dekat sini dzariquelyacollection@yahoo.com

beli brg harga borong, jual la bpe yg korg nk kt tempat korg... student digalakan, bole dapat side income.. xdela korg sesak sgt nnti..

tak cehat



dah 3 hari demam, selesema, batuk & sakit tekak.... nk mkn pon xlalu..sbb xrse pe2 pon... pala berat smacm aja... neh bru ada msa nk open blog... harap2 cepat la sembuh... AMIN~~

Ahad

pembunuhan paling kejam

KUALA LUMPUR: Ketika umat Islam gembira meraikan kedatangan Syawal, negara digemparkan dengan berita penemuan bukti berkaitan pembunuhan kejam jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya, 47, bersama tiga individu lain di Banting, Selangor, Sabtu lalu.

Cara digunakan penjenayah berkenaan untuk menamatkan riwayat mangsa mungkin langsung tidak pernah difikirkan manusia normal dan di luar batas perikemanusiaan.

Berikut adalah lima kes jenayah berprofil tinggi yang pernah menggemparkan negara sejak 1982.

KES 1
PEMBUNUHAN DATUK MAZLAN IDRIS


KES pembunuhan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Batu Talam, Datuk Mazlan Idris hampir 17 tahun lalu disifatkan jenayah paling ngeri dalam sejarah negara dan memeranjatkan ramai pihak.

Penemuan mayat Mazlan yang dikerat kepada 18 bahagian dan ditanam di dalam sebuah lubang sebelum disimen membawa kepada penahanan pasangan bomoh, Maznah Ismail atau Mona Fandey dan suaminya, Mohd Affandi Abdul Rahman serta pembantu mereka, Juraimi Husin.

Mazlan dibunuh pada 2 Julai 1993 di bilik air sebuah rumah tidak bernombor di Kampung Peruas, Ulu Dong, Raub, Pahang selepas mengadakan pertemuan dengan pasangan bomoh itu.

Hajat membunuh ahli politik itu dirancang awal berdasarkan persiapan rapi dengan mengorek lubang di dalam sebuah stor bagi mengebumikan jasad Mazlan seminggu sebelum hari kejadian.

Juraimi yang dinamakan sebagai tertuduh pertama mengaku menetak leher Mazlan dengan kapak sebanyak tiga kali sehingga putus selepas mendapat isyarat tangan daripada Affandi.

Dia kemudian memotong sendi dan melapah kulit serta daging Mazlan setelah mendapat arahan lanjut daripada Affandi.

Tulang dan daging yang dikerat kepada 18 bahagian itu diletakkan di dalam besen sebelum dicurahkan ke dalam lubang stor rumah sedalam 1.8 meter dan ia dilakukan dalam masa tiga jam setengah.

Difahamkan, Mazlan ke rumah yang didiami pasangan bomoh itu untuk melakukan proses mandi bunga kira-kira jam 10 malam.

Ketika perbicaraan, berlaku beberapa percanggahan pernyataan daripada ketiga-tiga suspek, yang mana Juraimi memberitahu bahawa Affandi dan Mona membuat rancangan membunuh Mazlan sebulan sebelum kejadian dan dia diminta memberi kerjasama.

Affandi dan Mona pula mengatakan, pada malam kejadian ketika mereka menjalankan upacara mandi bunga ke atas Mazlan, Juraimi dengan tiba-tiba seperti orang hilang pedoman menetak leher Mazlan.

Namun pihak pendakwa raya berjaya membuktikan kejadian itu berlaku hasil perancangan ketiga-tiga tertuduh.

Perbicaraan itu mendapat perhatian segenap masyarakat yang mengikuti perjalanan perbicaraan itu sehingga hukuman dijatuhkan.

Mahkamah Tinggi Temerloh pada 1995 memutuskan ketiga-tiganya bersalah membunuh dan dijatuhi hukuman gantung sampai mati dan rayuan mereka untuk mengurangkan hukuman juga ditolak.

Pada 2 November 2001, mereka menjalani hukuman itu di Penjara Kajang dan jenazah Mona dan Mohd Affandi dikebumikan bersebelahan di Tanah Perkuburan Islam Sungai Kantan, Kajang pada jam 11.05 dan 11.30 pagi, manakala jenazah Juraimi dimandi dan dikebumikan di kampungnya iaitu di Teluk Gong, Klang, pada 11.15 pagi hari sama.
KES 2
PEMBUNUHAN DATUK DATUK S KRISHNASAMY


BELIAU ditembak di dalam lif sebelum menghadiri mesyuarat perhubungan MIC di tingkat dua bangunan MIC Johor di Jalan Segget, Johor Bahru.

Satu das tembakan yang dilepaskan di belakang leher oleh individu tidak dikenali menyebabkan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Tenggaroh, Datuk S Krishnasamy, 62, mati serta-merta di tempat kejadian.

Kejadian yang berlaku kira-kira 2 petang pada 11 Januari 2008 itu disedari oleh kerani di Ibu Pejabat MIC negeri, V Kamala dan Ketua Puteri MIC negeri, Vitayah Mohan, sebaik pintu lif terbuka di tingkat lima bangunan berkenaan.

Siasatan awal mendapati Krishnasamy keluar dari keretanya di depan bangunan itu dan ditembak ketika dalam perjalanan naik ke tingkat dua menggunakan lif.

Beberapa minggu sebelum kejadian, mangsa pernah mengadu menerima ugutan bunuh melalui panggilan telefon tetapi tidak menganggapnya sebagai serius.

Namun keluarganya tidak menyangka ugutan itu benar-benar terjadi dan lebih menghairankan, kejadian berlaku di dalam bangunan yang menempatkan pejabatnya.

Polis menubuhkan satu pasukan khas membabitkan pegawai kanan bagi menjalankan siasatan terhadap kes berkenaan hingga membawa kepada penahanan seorang suspek yang dilihat tergesa-gesa meninggalkan premis itu sejurus kejadian.

Kejadian itu menyebabkan majlis perkahwinan anak lelaki mendiang, S Raj Kumar, 32, terpaksa ditangguh.

Menurut anak saudaranya, pada kali terakhir dia bertemu mendiang beberapa minggu sebelum kejadian, mangsa lebih banyak mendiamkan diri dan kurang bercakap berbanding biasa.

Mendiang sememangnya seorang yang kuat bekerja dan sentiasa memastikan rakyat di kawasannya tidak tercicir dengan pembangunan.

Bagaimanapun, sehingga kini, pembunuh mangsa masih bebas walaupun pihak berkuasa menjalankan pelbagai operasi bagi memburu mangsa.

Malah anggota forensik juga membuat siasatan di tempat kejadian dengan teliti sejurus kejadian berlaku dan hasilnya 13 orang ditahan secara berperingkat bagi membantu siasatan.

Namun, semua suspek berkenaan dibebaskan berikutan tiada bukti kukuh untuk mengaitkan mereka dengan kes terbabit.
KES 3
PEMBUNUHAN DATUK MOHAMED TAHA TALIB


CUKUP menggemparkan apabila bekas Menteri Kebudayaan, Belia dan Sukan, Datuk Mokhtar Hashim, dituduh membunuh bekas Speaker Dewan Undangan Negeri, Datuk Mohamed Taha Talib 28 tahun lalu.

Beliau ditangkap polis dekat rumahnya di Jalan 16/5 Petaling Jaya dalam bulan puasa, kira-kira jam 1.30 pagi 10 Julai 1982 atas tuduhan berkenaan.

Pada 5 Mac 1983, Mahkamah Tinggi mendapati Mokhtar bersalah dan menjatuhkan hukuman mati ke atasnya.

Rayuan Mokhtar ke Mahkamah Persekutuan pada 23 Julai 1983 ditolak. Pada 3 Mac 1984, Yang di-Pertuan Agong meringankan hukuman ke atasnya kepada penjara seumur hidup selepas bekas perdana menteri, Tuanku Abdul Rahman menulis surat peribadi dengan disertai sokongan petisyen orang ramai.

Kes itu mencatatkan sejarah sebagai perbicaraan kedua paling lama di Malaysia iaitu 75 hari, selepas kes Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Ketika dalam tahanan, Mokhtar diberi tugas sebagai pendaftar di klinik Penjara Pudu.

Beliau yang menjalani hukuman penjara seumur hidup di Penjara Pudu, bagaimanapun, dibebaskan atas perkenan Yang di-Pertuan Agong Sultan Azlan Shah pada 15 April 1991.

Mokhtar yang sepatutnya menamatkan tempoh hukuman itu pada 1995, dibebaskan jam 10.15 pagi itu.
KES 4
PEMBUNUHAN HASLEZA ISHAK


KES pada 2002 ini menggemparkan negara dan menarik minat ramai kerana ia turut dikaitkan dengan kerabat diraja.

Hakim Datuk Mohd Noor Abdullah ketika merumuskan kes itu berkata, satu perkara yang menyerlah, tindakan keempat-empat tertuduh membuang Hasleza (Ishak) dari jambatan setinggi bangunan lima tingkat nyata perbuatan kejam, tidak kira sama ada ketika itu mangsa masih hidup atau sudah mati.

Beliau berkata, rumusan itu satu daripada alasannya untuk menjatuhkan hukuman penjara maksimum 20 tahun bermula dari tarikh ditangkap terhadap empat tertuduh dalam perbicaraan kes bunuh Hasleza yang juga isteri kedua Raja Dihilir Perak.

Perbicaraan itu diadakan di Mahkamah Tinggi Taiping pada 25 April 2003 yang keseluruhannya berlangsung 41 hari sejak 21 Januari tahun itu.

Empat tertuduh ialah tukang kayu, Sabarudin Non, 34; nelayan, J Manimaran, 25; bomoh, Rahim Ismail, 47, dan pekerja istana Raja Dihilir Perak, Tengku Aristonsjah Tengku Mohd Ansary, 40.

Sabarudin dan Manimaran pada asalnya dituduh mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan (KK) iaitu membunuh Hasleza dengan niat pada 6 Oktober 2002 di Kilometer 63 Jalan Sumpitan, dalam daerah Larut Matang dan Selama, Perak, antara jam 6 petang dan 11 malam.

Rahim dan Tengku Aristonsjah pula dituduh bersubahat dengan Sabarudin dan Manimaran. Keempat-empat mereka menghadapi hukuman gantung sampai mati jika sabit kesalahan.

Bagaimanapun, dalam penghakimannya, Mohd Noor meminda pertuduhan ke atas Sabarudin dan Manimaran kepada Seksyen 304 KK iaitu menyebabkan homisid atau membunuh tanpa niat ke atas Hasleza.

Pertuduhan ke atas Rahim dan Tengku Aristonsjah juga dipinda kepada bersubahat dengan Sabarudin dan Manimaran mengikut seksyen sama.

Sebelum ini, seorang lagi tertuduh, Mat Saad Mat Isa, 50, dituduh bersama Sabarudin dan Manimaran, namun mengaku bersalah pada 28 Januari lalu sejurus menerima tuduhan membunuh tanpa niat yang ditawarkan kepadanya. Dia dikenakan hukuman 14 tahun penjara.

Mat Saad yang juga tertuduh pertama kemudian menjadi saksi pendakwa ke-34 dan memberi keterangan untuk menyokong kes pendakwaan. Dalam keterangannya, dia mengaku menetak leher Hasleza di jambatan Jalan Sumpitan.
KES 5
PEMBUNUHAN CANNY ONG LAY KIAN


DIROGOL, dibunuh dan dibakar. Itulah azab yang terpaksa ditanggung penganalisis teknologi maklumat (IT), Canny Ong Lay Kian sebelum mayatnya ditemui dalam sebuah lubang di Batu 7, Jalan Klang Lama pada 17 Jun 2003.

Empat hari sebelum itu, Canny diculik ketika pergi ke Pusat Beli-Belah Bangsar bersama ibunya untuk meraikannya pulang ke Malaysia selepas berada lama di Amerika Syarikat kerana mengikut suaminya, Brandon Ong.

Dia bagaimanapun hilang ketika mengambil tiket letak kereta yang ditinggalkan dalam keretanya di tingkat bawah kompleks itu.

Berdasarkan kamera litar tertutup (CCTV) pusat beli-belah itu, Canny dilihat menaiki Proton Tiara milik ibunya, V Pearly. Ibunya membuat laporan polis di Balai Polis Brickfields, Kuala Lumpur.

Canny menjadi mangsa lelaki ‘gila seks’. Tertuduh yang juga pembersih kabin kapal terbang, Ahmad Najib Aris didakwa menikam perut mangsa selepas melampiaskan nafsunya antara jam 1 dan 5 pagi pada 14 Jun 2003.

Lebih kejam, tubuhnya disumbat ke dalam lubang dan Ahmad Najib membakar mayat mangsa dengan minyak.

Malah, Ahmad Najib menutup mayat mangsa dengan papan tanda jalan sebelum meletakkan dua biji tayar yang bersimen dan seterusnya menutup lubang dengan papan.

Ketika dibawa ke Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM), mayat mangsa didapati putus antara bahagian badan dan kakinya.

Bahagian luar kemaluan mayat itu juga didapati terbakar, bagaimanapun tiada kesan seluar dalam ditemui.

Hasil bedah siasat pakar patalogi serta ujian DNA mengesahkan mayat itu adalah Canny dan berita itu menghancurkan hati keluarganya yang sebelum ini yakin Canny masih hidup.

Hasil siasatan menerusi imej CCTV, polis akhirnya menahan Ahmad Najib di rumahnya di Kampung Kerinchi, Pantai Dalam pada 20 Jun 2003 dan dihadapkan ke Mahkamah Majistret, Petaling Jaya, 13 hari kemudian.

Kes ini disiasat mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan bagi jenayah rogol dan Seksyen 302 kanun sama bagi jenayah membunuh yang boleh membawa hukuman mati.

Pihak pendakwaan berjaya membuktikan ada kes prima facie terhadap tuduhan merogol dan membunuh selepas perbicaraan selama 52 hari itu dilakukan.

Pada 23 Februari 2005, Ahmad Najib dihukum gantung sampai mati atas tuduhan membunuh dan penjara maksimum 20 tahun serta 10 sebatan atas tuduhan merogol Canny.

info daripada metro
p/s : ish2 pelik2 tol manusia zaman skrg neh.. mcm xdak akal fikiran & perasaan kemanusiaan plak wat org mcm tu...mntk simpang xnk la jmpe org mcm neh..

sedeyhhh sgt..

dah kul 4.41 pgi, tp aku xtido lgi.. mata mgantok , tp jiwe xbole mbenarkn jasad utk brehat,,.. dok sorg2 depan lapi, tetiba aku rse perasaan sedeyhh sgt2..  xtau la, aku trse  sgt2 dgn apa yg laki aku ckp tdi kot.. 2 jdi mcm neh.. aku xtau dgn sape aku ptot luahkn.. ble luah, dianggp minta simpati,  apa yg aku wat serba serbi xkena.. mmg aku x sempurna mcm Y.. org yg aku kenal dulu, mcm dh xujud dlm kehidupan aku..

sampai ble nk jdi mcm neh...?? apa kesudahan kehidupan aku...?? YA ALLAH TLG LA AKU..

Khamis

sekolah khas dibuka esok

Remaja hamil boleh daftar
MELAKA: Sekolah Harapan khusus untuk remaja hamil yang sepatutnya dibuka kerajaan negeri hari ini, akan memulakan operasinya esok, kata Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd Ali Rustam.
Beliau berkata, sekolah itu sepatutnya boleh dibuka pada tarikh dijadualkan, tetapi terpaksa ditunda disebabkan cuti umum sempena Hari Malaysia yang julung kali diraikan.
Katanya, walaupun setakat ini masih belum mempunyai pelajar, dilengkapi kemudahan asrama itu tetap dibuka bermula jam 10 pagi esok.

“Sekolah ini akan memulakan operasinya dan sesiapa yang berminat boleh membuat permohonan. Segala butiran diri dan maklumat pelajar yang mendaftar di sini akan dirahsiakan pengurusan sekolah,” katanya ketika ditemui di kediamannya di Seri Bendahara, Ayer Keroh dekat sini, semalam.

Menyediakan sesi pembelajaran bagi pelajar dari Tingkatan Satu hingga Tingkatan Lima termasuk kemudahan khas bagi pelajar menduduki peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Setakat ini, sekolah terbabit mempunyai lima kakitangan iaitu seorang penyelia, pemandu dan tiga guru yang dipinjam daripada Jabatan Agama Islam Melaka (JAIM).
Kerajaan negeri memperuntukkan RM500,000 setahun untuk mengendalikan sekolah berkenaan membabitkan tempat tinggal, makanan dan minuman serta kos penjagaan bayi dilahirkan.

info daripada berita harian

p/s : lepas neh harap2 dah xdelah kes buang bayi kt malaysia dgn adanye penubuhan sekolah khas oleh pihak kerajaan (untuk remaja bawah umur)..

Tahniah

SYAWAL kali ini cukup bermakna buat keluarga selebriti masakan, Chef Wan atau Datuk Redzuawan Ismail, 52, dengan kehadiran cucu sulungnya, Tristan Tareef O’luanaigh yang dilahirkan Serina pada hari raya keempat di Pusat Perubatan Prince Court, Kuala Lumpur jam 6.13 petang.

Menurut Chef Wan, kehadiran bayi lelaki seberat 2.85 kilogram yang dilahirkan secara normal itu ternyata perkhabaran menggembirakan bagi seluruh anggota keluarga dan kenalan. Malah sukar untuknya meluahkan perasaan selain memanjatkan kesyukuran kerana anaknya selamat melahirkan anak pertama hasil perkongsian hidup bersama Gavin Edward O’luanaigh atau Salahudin Ghaffar, 33. “Alhamdulillah kedua-duanya berada dalam keadaan sihat. Salahudin sentiasa menemani Serina sepanjang proses kelahiran itu. Serina juga memaklumkan dia bersyukur kerana proses kelahiran berjalan lancar. Kelahiran Tristen memberi makna yang cukup besar buat kami sekeluarga sekali gus menambah keceriaan pada musim perayaan ini,” katanya.

Dia yang turut mengazankan cucu sulungnya itu berkata Tristan Tareef O’luanaigh bermaksud ‘lain daripada yang lain’ dalam bahasa Arab. Kali pertama menatap wajah bayi comel itu dia memaklumkan cucunya mirip ibu bapanya, namun matanya sama seperti datuknya. Cucunya itu berambut hitam dan berkulit cantik.

Kata Chef Wan, kelahiran cucunya itu membuatkan dia berazam meluangkan banyak masa bersama anak dan cucunya itu ketika proses berpantang. Lebih menarik apabila dia turut berpeluang merasai pengalaman sebagai datuk pada usia sekarang. Sementara itu, pengacara dan pelakon, Serina menyifatkan pengalaman melahirkan anak sulungnya itu meninggalkan kenangan yang sukar dilupakannya. Malah dia bersyukur kerana melalui detik cukup menyeronokkan ketika melahirkan bayi pertamanya itu.

“Saya bersyukur kerana dan gembira kerana dapat melahirkan anak pertama tanpa sebarang kesukaran. Selalunya orang kata bersalin itu sakit, menakutkan dan pelbagai lagi pengalaman yang saya dengar. Bagi saya, bersalin adalah pengorbanan seorang ibu.

“Apabila melalui proses melahirkan anak ini, barulah dapat merasakan diri kita seorang wanita yang sejati. Malah kelahiran bayi ini sebagai pelengkap dalam alam rumah tangga.

“Bagaikan satu rahmat kerana proses bersalin mudah. Mungkin disebabkan saya aktif ketika mengandung dengan membuat kuih raya dan berniaga,” katanya.

Serina bersalin dua minggu lebih awal daripada tarikh yang dijadualkan doktor. Dia dijangka berpantang di kediaman bapanya di Ampang, Selangor.

info daripada metro
p/s : perghhh susahnye nk menyebut nama ank dia..tergeliat lidah..nak bby juga ,turn aku bile lagi erk...doa2 kan kmi ya..

saya tak hutang abby..

KUALA LUMPUR: “Tidak timbul langsung soal hutang wang hantaran kerana saya dan Abby sudah berbincang dan bersetuju bersama membelanjakan wang terbabit untuk majlis perkahwinan,” kata aktor Norman Hakim, 34, mengenai dakwaan bekas isterinya yang juga pelakon, Abby Abadi, 32, yang disiarkan Harian Metro semalam bertajuk ‘Norman hutang hantaran RM11,111.11’.
Menurut Norman atau nama sebenarnya Mohamed Nor Hakim Zaidon, wang berkenaan dipersetujui bersama untuk kos majlis persandingan pada 31 Ogos 2002 di Perdana Grand Ballroom, Dewan Felda, Jalan Semarak, di sini, selepas mereka selamat bernikah pada 8 Januari tahun yang sama.

“Kami (merujuk kepada dia dan Abby) sudah belanjakan wang itu atas persetujuan bersama untuk membuat majlis perkahwinan besar. Apabila terjadi perselisihan faham tiba-tiba dah jadi hutang. Kami saja yang tahu masa mula-mula nak kahwin dulu.

“Apapun saya sebenarnya tidak mahu mengeruhkan lagi hubungan kami dengan mengeluarkan macam-macam kenyataan. Cuma saya sedih sebab isu ini timbul ketika saya masih belum masuk kerja kerana dalam mood raya dan bertunang,” katanya.

Ditanya adakah dia akan melayani tuntutan hutang hantaran didakwa bekas isterinya itu, Norman yang kesal, kecewa dan sedih dengan dakwaan berkenaan menyatakan dia tidak berhutang apa-apa pun dengan Abby.

“Keperluan ada dua iaitu material dan kasih sayang. Janganlah segala kasih sayang tak nampak langsung hingga saya seolah-olah kejam, tak pernah memberi sumbangan dan tak berfungsi kepada keluarga.

“Selama ini apa jua kenyataan (Abby), saya cuma tunggu dan lihat sebab nak jaga hubungan baik dengan bekas isteri. Bagaimanapun jika terus tunggu dan lihat, orang akan memperkatakan ia betul walaupun hakikatnya jelas bias (berat sebelah).

“Anak-anak telefon saya tanya saya ok ke? Bagaimana dengan maruah dan hati keluarga dan saudara mara apabila keluar dakwaan sebegini,” katanya.

Norman berkata, selama ini dia mengandaikan Abby takkan terlalu berkira dengannya kerana dia juga bersikap sama terhadap bekas isterinya itu.

Tiba-tiba, katanya, dia langsung tidak menyangka dan sungguh terkejut apabila membaca laporan semalam apabila Abby meminta dia menjelaskan hutang hantaran kahwin RM11,111.11 yang realitinya sudah dibelanjakan bersama.

Seperkara lagi dikesalkan Norman ialah apabila Abby mengungkit jumlah sen perbelanjaan untuk tiga cahaya mata mereka iaitu Mohamed Danish Hakim, 7, Marissa Dania Hakim, 5 dan Maria Danisha Hakim, 2. “Takkanlah saya nak beritahu secara tepat segala jumlah nafkah anak dalam media. Janganlah jadikan anak-anak umpama perisai dijaja aib merata tempat.

Benar, perbelanjaan anak ada orang serah duit bulat-bulat kepada isteri. Tetapi saya beri ikut tahap kemampuan dan saya rekodkan supaya ia mencukupi untuk keperluan. Dalam hal ini perlulah lebih fleksibel serta bersama tunai tanggungjawab.

“Selepas itu dakwa pula saya tak meluangkan masa untuk anak umpama saya macam dah meninggal dunia dan tak wujud...padahal saya beraya dengan mereka,” katanya.

Apapun, Norman berkata dia memberikan kenyataan kali ini adalah untuk menjernihkan status bahagian dirinya yang digambarkan seolah-olah sangat kejam, bersifat tidak adil dan tidak bertanggungjawab.

info daripada metro

p/s : mcm2 hal berlaku , bile time bercinta sume besh aja, dah xcinta wat gitu plak.. neh mmg sifat manusia ke??? pelik la manusia neh..

Rabu

tanda tanda kehamilan

Tanda-tanda kehamilan merupakan saat yang paling dinantikan oleh seorang perempuan yang menginginkan dirinya memiliki seorang buah hati dambaan keluaga (family hoping). Dengan terjadinya kehamilan menandakan bahwa pasangan suami isteri memiliki tingkat kesuburan yang baik dan hal ini juga menandakan bahwa mereka tidak memiliki masalah kesehatan yang berarti.
Dengan datangnya tanda-tanda kehamilan, hadirnya seorang buah hati dalam keluarga mereka tinggalah menunggu waktu. Keluarga terasa semakin lengkap dengan kehadiran buah hati yang dinanti.
Namun ada kalanya, pasangan suami isteri belum mengetahui secara betul mengenai tanda-tanda kehamilan ini. Mereka kadang masih bingung membedakan mana tanda-tanda kehamilan (pregnancy symptoms) sebenarnya dengan  tanda akan datang menstruasi, karena banyak kasus terjadi bahwa tanda-tanda kehamilan biasanya mirip dengan tanda-tanda akan datang menstruasi. Ketidaktahuan mengenai hal ini  juga menyebabkan beberapa kasus terjadinya keguguran (miscarriage).
Hal ini disebabkan masih dilakukannya suatu aktivitas atau konsumsi makanan yang seharusnya tidak boleh dilakukan selama kehamilan, padahal sebetulnya dia sudah mengalami kehamilan. Dengan ketidaktahuan akan tanda-tanda kehamilan juga mengakibatkan persiapan yang matang menyongsong kehamilan menjadi terabaikan. Sebaliknya, banyak kasus para keluarga stress karena tanda-tanda yang sudah dianggapnya sebagai sebuah tanda kehamilan,  ternyata sesudah dilakukan beberapa kali test ternyata hasilnya negatif. Bayangan dan dambaan kehamilan yang mereka tunggu akhirnya menjadi sirna.
Banyak para perempuan menilai bahwa tanda-tanda kehamilan hanya melihat dari satu sisi saja, yaitu terlambat datangnya menstruasi. Memang betul, salah satu tanda-tanda kehamilan ini adalah terlambatnya menstruasi. Namun, terlambat menstruasi ini juga bukan hanya disebabkan oleh kehamilan saja, banyak hal yang mempengaruhinya, pola makan, stress, kecapaian, adanya gangguan hormonal dsb. Nah, untuk lebih memastikan lagi, selain terlambatnya menstruasi, cermati pula tanda-tanda kehamilan yang lain, yaitu:

Terjadi Perubahan Pada Payudara

Jika terjadi kehamilan, maka payudara akan membesar, hal ini disebabkan oleh meningkatnya produksi hormon esterogen dan progesteron. Selain itu kondisi payudara juga akan terasa makin lembut, hal ini menimbulkan rasa sensitif yang lebih tinggi, hingga payudara akan terasa sakit atau nyeri saat dipegang. Puting susu membesar pula dan warnanya akan semakin gelap, kadang juga terasa gatal. Pembuluh vena pada payudara juga akan terlihat akibat penegangan payudara.
Selain itu terjadi  aktivitas hormon HPL (Human Placental Lactogen). Hormon tersebut diproduksi oleh tubuh saat ibu mengalami kehamilan untuk mempersiapkan ASI bagi bayi anda ketika terlahir ke dunia.

Munculnya bercak darah atau flek yang diikuti kram perut

Bercak darah ini muncul sebelum menstruasi yang akan datang, biasanya terjadi antara 8-10 hari setelah terjadinya ovulasi. Bercak darah ini disebabkan oleh implantasi (implantation bleeding) atau menempelnya embrio pada dinding rahim. Munculnya bercak darah pada saat kehamilan kadang disalah artikan sebagai menstruasi.

Selain itu, keluarnya bercak darah biasanya diikuti oleh kram perut. Kram perut pada kondisi terjadinya kehamilan akan terjadi secara teratur. Dan kondisi kram perut ini,  akan terus berlanjut sampai kehamilan trimester kedua, sampai letak uterus posisinya berada ditengah dan disangga oleh panggul. 

Mual dan muntah (Morning sicknes)

Sekitar 50% perempuan yang mengalami kehamilan akan memiliki tanda-tanda ini. Pemicunya adalah peningkatan hormon secara tiba-tiba dalam aliran darah. Hormon tersebut adalah HCG (Human chorionic Gonadotrophin). Selain dalam darah, peningkatan hormon ini juga terjadi pada saluran air kencing. Makanya, alat test pack kehamilan dilakukan melalui media air seni, hal ini dilakukan untuk mengukur terjadinya peningkatan kadar hormon HCG tersebut. Peningkatan hormon ini akan mengakibatkan efek pedih pada lapisan perut dan menimbulkan rasa mual. Rasa mual ini biasanya akan menghilang memasuki kehamilan trimester kedua. Jika, rasa mual dan muntah masih terjadi pada usia kehamilan trimester kedua, sebaiknya periksakan dan konsultasikan mengenai hal ini ke dokter anda, karena akan mengganggu kehamilan anda.
Mual dan muntah ini biasa morning sickness karena biasanya terjadi pada saat di pagi hari. Namun kenyataannya, mual dan muntah dapat terjadi pada siang dan malam hari juga. Bahkan morning sickness terjadi hanya ketika si ibu mencium aroma atau wewangian tertentu.

Sering kencing/buang air kecil (Frequent Urination)

Setelah haid terlambat satu hingga dua minggu, keinginan untuk buang air kecil menjadi lebih sering dari kebiasaannya. Ini disebabkan janin yang tumbuh di rahim menekan kandung kemih dan akibat adanya peningkatan sirkulasi darah. Selain itu kandung kemih lebih cepat dipenuhi oleh urine dan keinginan untuk buang air kecil menjadi lebih sering. Peningkatan rasa buang air kecil juga disebabkan oleh peningkatan hormon kehamilan. Walaupun buang air kecil ini sering, jangan sampai membatasinya atau menahannya. Selain itu hindarkan dehidrasi dengan lebih meningkatkan asupan cairan ke dalam tubuh.

Pusing dan sakit kepala (Headaches)

Gangguan pusing dan sakit kepala yang sering dirasakan oleh ibu hamil diakibatkan oleh faktor fisik; rasa lelah, mual, lapar dan tekanan darah, rendah. Sedangkan penyebab emosional yaitu adanya perasaan tegang dan depresi. Selain itu peningkatan pasokan darah ke seluruh tubuh juga bisa menyebabkan pusing saat ibu berubah posisi.

Rasa lelah dan mengantuk yang berlebih (Fatigue)

Rasa lelah dan mengantuk pada ibu hamil selain disebabkan oleh perubahan hormonal, juga akibat kinerja dari beberapa organ vital seperti ginjal, jantung, dan paru-paru, semakin bertambah. Organ-organ vital ini tidak hanya bekerja untuk mencukupi kebutuhan ibu saja, namun juga untuk pertumbuhan dan perkembangan janin. Perut ibu yang semakin membesar seiring dengan bertambahnya usia kehamilan juga memberikan beban tersendiri bagi tubuh ibu.

Sembelit

Sembelit terjadi akibat peningkatan hormon progesterone. Hormon ini selain mengendurkan otot-otot rahim, juga berdampak pada mengendurnya otot dinding usus sehingga menyebabkan sembelit atau susah buang air besar. Namun keuntungan dari keadaan ini adalah memungkinkan peyerapan nutrisi yang lebih baik saat hamil.

Sering meludah (hipersalivasi)

Tanda kehamilan ini terjadi akibat pengaruh perubahan hormon estrogen, biasanya terjadi pada kehamilan trimester pertama. Kondisi ini biasanya menghilang setelah kehamilan memasuki trimester kedua

Naiknya temperatur basal tubuh

Jika terjadi kehamilan atau ovulasi, maka suhu basal tubuh ibu akan meningkat. Kondisi ini akan bertahan selama terjadinya kehamilan. Kondisi ini tidak akan turun ke kondisi sebelum terjadinya ovulasi.
Tanda-tanda kehamilan (pregnancy symptoms) di atas sifatnya pribadi, tidak semua perempuan pada awal kehamilan mutlak memiliki tanda-tanda di atas, artinya berlakunya tanda kehamilan di atas ada yang memang semua mengalaminya, bervariasi, tapi ada pula yang tidak memiliki keluhan apapun. Untuk lebih memastikan, tentulah harus dilakukan test kehamilan (pregnancy test ), baik yang dilakukan di rumah dengan menggunakan test pack atau dilakukan di laboratorium yang melakukan tes terhadap darah anda.

info daripada : bidanku.com

perlukah saya??

fuhhhhh!!!! sudah hampir nk genap 2 bln period ku xdtg... jeng3.. adakah diri ini preg??? tp aku xde plak mmiliki ciri2 org preg... mybe stress la kot... 2 yg delay (sedapkan ati) ..nak gi check tp tkot kecewa nnti & bazir plak beli preg test... argghhh tggu until 3 bln xdtg juga, bru check...


p/s : maafkan sy kalu mgecewakan pihak2 yg tertentu lagi..

Khamis

ucapan raya


esok dah raya.. penuh pose aku..lalalalalala.. kesempatan ini aku mau ucapkan selamat hari rya maaf zahir & batin, sekiranye aku ada terkasar bahasa dgn korg or ada terbuat korg xsenang ati dgn kehadiran aku kt blog korg .. balik kg or ble gi raya tu, bw kete or moto ati2 yerk, ingtlah org tersayang..


selamat hari raya maaf zahir batin

Isnin

tentang raya

yepiiiii... baju raya dah siap w/pon dah ada dah bju raye wana hijau pucuk pisang & pink... yg ke-3 neh wana purple pink..nasib baik sempat, kalu x, xbole la sedondon dgn my B.. purple pink??? huk3.. xsabar nk tgk my B pkai bju wana tu, almaklum la wana kulit dia mcm gelap sikit jewh .. bole ke masuk ehhh..no komen, sape soh aku pilih wana, aku amik jewh yg mne kena dgn kulit aku..

beralih plak pda kueh raya, taon neh xbyk kot nk buat, sbb xdak sape la nk dtg umoh aku yg buwok neh(bkn umoh aku, umoh kak EL,aku sewa aja).. mlm rye bru nk buat kueh, kueh pe ek?? suda tentu kueh tunjuk (pemes neh),gi le mne2 bazar, comform lelong.. time 2, tunjuk aja yg mne trasa nk mkn & sedap dipandang..

$$$$$ rye!!!!! owh tidak!!! taon neh xbesh, sbb aku xdpat merase $$$$ rye dri org len, tp aku plak yg kena bg dorg rse $$$$ rye.. sob3...w/pon umur dh bganjak, but fizikal aku, xsme dgn umur.. tu la yg untung bbdan comey lotey neh(jgn muntah ehhh, puji sikit diri sndiwik) lalalalla.. bdak2 bknye bole bg lebih2.. bg sen2 suda.. kang bg RM, rajin plak b`rulang dtg umoh (siap tukar bju lagi, xnk bg tuan umoh kenal.)pas tu, heboh dkat kwn2, gi umoh org tu dtg RM , tmbahan plak gi  umoh ada ank pompuan , pe lagi smbil myelam minum air la ... bpusu2 le depa dtg serbu umoh, bknye nk mkn, tp nk tgk ank pompuan & nk uit aja..amboiii bdak2 skrg, mmg mantop!!! dah dpat uit, wat pe lagi, gi kedai beli topup rm5(alasan nk msj ank pompuan tuan umoh yg dorg gi rye tdi..ngeh3...neh la bdak zaman skrg..

tulah dia serba sedikit tentang raya...


p/s : selamat hari raya maaf zahir & batin... pandu cermat yerk.. ingtlah org tersayang..

Sabtu

cari umoh sewa

tawan2 sekalian, kat cnie, sy mau mintak tlg la, klu sape2 tau or ada umoh mau sewa kwsan kuantan pahang... kadar sewa rm250-rm350.. keadaan umoh molek la, bknye mcm umah ayam pulak.. bole la inform sy yerk.. tenkui~~

selamba isap rokok

SS boleh katakan kita semua sekarang sedang demam nak raya. Ada yang kalau boleh setiap hari nak dengar lagu raya sebab nak dapatkan feel, malah ada juga yang sibuk menghitung hari bila nak bercuti raya.
SS perhatikan sudah ramai juga yang mula hantar kad raya menerusi laman sosial facebook (fb) sebab lebih mudah dan lebih menjimatkan wang. Bukan golongan kanak-kanak saja, tapi golongan dewasa juga sibuk buat persiapan untuk Aidilfitri. Maklumlah kita sambut pun hanya sekali dalam setahun. Namun walaupun ghairah nak beraya, ibadat berpuasa jangan pula sesekali dilupakan. Sejak kecil lagi SS sudah diajar perkara ini oleh orang tua SS dan juga guru serta ustaz di sekolah.
Bagaimanapun, dalam pada itu SS diberitahu pula mengenai sikap jelik seorang artis kita yang sudahlah tak puasa, selamba pula hisap rokok depan khalayak ramai. Kata sumber yang menyampaikan cerita ini kepada SS, artis yang lahir dari program realiti komedi ini dan seorang lagi artis lain diundang untuk terbabit dalam program anjuran sebuah kolej yang tak kurang popularnya.

Namun yang tak seronoknya, asal program berhenti rehat saja, artis komedi ini tak lepas peluang untuk merokok. Dia bukanlah merokok secara sembunyi-sembunyi, tapi depan pelajar yang turut serta pada hari berkenaan. Amboi, melampaunya. Kalau SS ada di situ, SS akan telefon jabatan agama supaya tangkap dia supaya jadi pengajaran. Kalau dia ketagih sangat sampaikan boleh mati kalau tak merokok, apa salahnya dia pergi hisap di tandas. SS tengok orang lain boleh saja tahan ketagih, jadi apa alasan yang dia nak bagi lagi? Sumber itu kata, banyak pelajar yang tengok kejadian ni bercakap sesama sendiri. Agaknya mereka kutuk dia. Yang kesiannya, artis lain juga pasti jadi mangsa kerana nanti mereka ingat perangai artis semua buruk macam dia.

SS nasihatkan artis komedi ini supaya berubah sikap. Jangan ingat apa yang ditunjukkannya buat orang suka kerana sebaliknya mereka lagi akan meluat dengan perangainya. Lagipun dia bukanlah popular sangat pun. Tak payahlah nak cari publisiti murahan sebegini rupa. Tak sesuailah.

petikan diambil dri sosehsoseh(metro)
 
p/s :teringat aku ble bca artikel neh. mggu lepas time blik hometown aku da jumpe mamat isap wokok selamba aja tayang yg dia tu xpose. time tu benti dekat trafic light simpang umoh sebelah kete aku plak 2. mmg xmalu btoi org tu.. nk snap pix, tp xsempat pulok.. pemes dia klu aku letak kat sinie.

4 lelaki seret wanita masuk van

KUALA LUMPUR: Detik mencemaskan bagi seorang wanita apabila dia diculik empat lelaki dan diheret menaiki sebuah van di hadapan sebuah pasar raya di Kepong di sini, Selasa lalu.Dalam kejadian kira-kira 6.55 pagi itu, mangsa berusia 31 tahun itu tergamam apabila ditarik sebelum diseret ke dalam van bernombor pendaftaran WTH5050. Ketua Polis Sentul, Asisten Komisioner Zakaria Pagan berkata, wanita itu diikat menggunakan baju luar yang dipakainya manakala belakangnya turut dipukul.

“Kami percaya nombor pendaftaran van palsu dan masih siasat sama ada van itu dicuri atau tidak,” katanya.

Zakaria berkata, wanita itu turut diarah menyerahkan telefon bimbit dan beberapa dokumen penting miliknya.

“Mangsa tidak dapat mengecam muka keempat-empat suspek, tetapi pasti keempat-empat mereka orang tempatan.

Menurutnya, selepas penyamun mengambil barangan terbabit, wanita itu dicampak di Stesen Komuter Sungai Buloh dalam keadaan tangan terikat.

“Mujurlah ada dua wanita nampak kejadian itu membantu membuka ikatannya.
Setakat ini, jumlah kerugian belum dapat dipastikan,” katanya. Kes itu disiasat mengikut Seksyen 395 Kanun Keseksaan

note : alamak!!! dkat kawasan hometown aku.. ayooo00 bahaye nye..

info dari metro

line broadband mcm $$$?:*^^###!

akibat dia nye pasal, aku ssh nk jln2 blog kwn2 yg len... shh nk online, pendek kata sume la ssh... ble dia ok, bru aku boleh lepak sini & jalan2 blog kwn2.. cas dah la mhal tp pkhdmtan xbaguih lgsong!!!!! aku bg 4 bintang dri 10 bintang...nk tukar pkai yg len loh.. tp kena tggu dlu le tempoh kontrak abis.. hik3 .. so maaf le klu aku lmbat bg respond dkat korg yerk..

zalya

tak tepati janji.ego..bla bla bla

huh!! sakit ar ati,manusia neh kalo bjanji no 1 ,janji itu & ini... ble nk kotakan janji,masyaALLAH liat btoi nk tunaikan.. dah ko tau xbole nk tunai, yg gi janji asal.. aku xske org gini, tp asal byk sgt org gini yg aku jumpe... mmg dh takdir aku ke??? ke aku neh byk sial sgt??? klu kena batang idung sendri reti plak mlenting, so nape ko xpikir pe yg aku rse.. pas tu ego pulak, pakej lengkap la klu org tu ada perangai gini.. xbole nk terime org ckp, aggp diri tu sokmo betoi.. pdahal, no body perfect kan??  ngox nye org..

aku gaks xske dikecewakan, tmbah2 org tu org yg aku syg.. y wat aku gini.. pe slah aku?? ble nk kan sesuatu, wat bek dgn aku.. ble dh dpat, buang aku gitu aja.. ingt aku neh pe, tembok ke?
aku pon ada perasaan , ada ati gaks..

klu aku tension or nk nages, slalu aku luah dkat meow yg dok melepak kat umoh aku.. bio le org ckp aku neh gle.. peduli pe aku.. asal aku pueh ati..aku rse meow lebih faham aku dri manusia kt bumi ALLAH SWT neh..

Khamis

zakat fitrah

meh kongsi ilmu neh sme2... slamat mbaca...

PENGERTIAN ZAKAT FITRAH
Zakat Fitrah ialah zakat diri yang difardhukan ke atas setiap individu lelaki dan perempuan muslim yang berkemampuan dengan syarat-syarat yang ditetapkan.
SYARAT WAJIB ZAKAT
Orang Islam yang wajib mengeluarkan zakat fitrah untuk diri dan keluarga atau tanggungannya ialah:

1 )Individu yang mempunyai lebihan makanan atau hartanya dari keperluan tanggungannya pada malam dan pagi hari raya.
2 )Anak yang lahir sebelum matahari jatuh pada akhir bulan Ramadhan dan hidup selepas terbenam matahari.
3 )Memeluk Islam sebelum terbenam matahari pada akhir bulan Ramadhan dan berkekalan Islamnya.
4 )Seseorang yang meninggal selepas terbenam matahari akhir Ramadhan.


KAEDAH PEMBAYARAN ZAKAT FITRAH

Kaedah pembayaran zakat fitrah yang ditentukan ialah makanan asasi daripada jenis yang mengenyangkan. Perkara ini dijelaskan melalui hadis Rasulullah s.a.w yang diriwayatkan oleh Abu Said al-Khudry bermaksud:

"...Adalah kami para sahabat ketika bersama Rasulullah s.a.w sering mengeluarkan zakat fitrah daripada setiap orang yang kecil dan besar, merdeka atau hamba satu gantang makanan atau satu gantang keju atau satu gantang Syair atau satu gantang tamar atau satu gantang zabib. Demikianlah kami terus berbuat demikian sehingga datang kepada kami oleh Muawiyah Abi Sufian bagi mengerjakan amal ibadat haji atau umrah, kemudian beliau menyampaikan ucapannya di atas mimbar, maka dalam ucapannya kepada orang ramai beliau berkata: Saya berpendapat, bahawa satu mud (cupak) gandum Sham menyamai satu Sha' (gantang) tamar. Setelah itu, masyarakat pun berbuat demikian sedangkan Abu Sufian berkata: aku tetap mengeluarkannya sebagaimana mulanya" - Riwayat Muslim

KADAR FITRAH

Kadar fitrah ialah satu gantang Baghdad bersamaan 2.70 kg beras atau senilai dengannya. Kadar ini berdasarkan ketentuan oleh Pihak Berkuasa Agama Negeri-Negeri.

WAKTU MENGELUARKAN FITRAH

Waktu mengeluarkan zakat fitrah terbahagi kepada 5:

WAKTU WAJIB

  • Apabila terbenam matahari akhir 30 Ramadhan sehingga terbit matahari esoknya.

WAKTU YANG PALING AFDHAL

  • Sebelum sembahyang Hari Raya

WAKTU SUNAT

  • Sepanjang bulan Ramadhan

WAKTU MAKRUH

  • Selepas sembahyang Hari Raya sehingga terbenam matahari pada satu Syawal
WAKTU HARAM

  • Selepas terbenam matahari pada satu Syawal; hukumnya berdosa tetapi wajib ditunaikan segera zakat fitrah dan pada waktu itu ia dikira qada. Sekiranya masih dilengahkan, maka akan bertambahlah dosanya.
SIAPA YANG LAYAK MENERIMA ZAKAT?

ASNAF ZAKAT
Skop agihan zakat Lembaga Zakat Selangor (MAIS) berdasarkan yang telah ditetapkan oleh syara'. Asnaf tersebut sepertimana yang dijelaskan dalam surah At-Taubah ayat 60:
"Sesungguhnya zakat-zakat itu, hanyalah untuk orang-orang fakir, orang-orang miskin, pengurus-pengurus zakat, para muallaf yang dipujuk hatinya, untuk (memerdekakan) budak, orang-orang yang berhutang, untuk jalan Allah dan orang-orang yang sedang dalam perjalanan, sebagai sesuatu ketetapan yang diwajibkan Allah; dan Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana"

Ada 8 asnaf zakat iaitu:
1)Fakir
2)Miskin
3)Amil
4)Muallaf
5)Riqab
6)Gharim
7)Fisabillilah
8)Ibnu Sabil

 KADAR ZAKAT FITRAH 2010 MENGIKUT NEGERI

Jadual di bawah adalah jadual kadar zakat fitrah bagi tahun 2010/1431H untuk semua negeri-negeri di Malaysia. Kadar zakat fitrah bagi setiap negeri dikeluarkan oleh pusat zakat negeri masing-masing yang mana kadar ini ialah satu gantang Baghdad bersamaan 2.70 kg beras atau senilai dengannya.

 Perlis 6.00
Kedah 7.00
Pulau Pinang 7.00
Perak 7.00
Selangor 7.00
Negeri Sembilan 6.50
Melaka 6.50
Johor 5.00 / 7.50 *
Pahang 7.00
Terengganu 5.00 / 7.00 / 8.00*
Kelantan 7.00
Sarawak 5.20
Sabah 6.80
Wilayah Persekutuan 7.00
*Mengikut jenis beras

P/S : jgn lpe byar zakat ye kwn2 ku..
info dri pusat zakat

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...